Oparty
na stylistyce, osiągach i technologiach cenionego sportowego sedana
Infiniti, całkiem nowy Q50 na rok 2014 został zaprojektowany tak,
aby z chwilą wprowadzenia na rynek USA latem 2013 r. wywołać
naprawdę wysokie zainteresowanie potencjalnych klientów. Po
debiucie na rynku amerykańskim, model będzie w drugiej połowie
roku sukcesywnie wprowadzany na kolejne rynki.
Ten
ekscytujący nowy Infiniti Q50 rozszerza granice tego, czym może być
sportowy sedan, prowadząc markę w nowym, śmiałym i pięknym
kierunku
– powiedział Prezes Infiniti Johan de Nysschen.
Nowy
wymiar dynamicznej stylistyki
Chociaż
sportowe sedany Infiniti zawsze były znane z doskonałych proporcji
i sylwetki, to nowy Infiniti Q50 wprowadza całkowicie świeży
wymiar stylistyki klasy premium. Już na pierwszy rzut oka uderza
łagodną, acz dynamiczną linią wznoszącą się w górę od grilla
chłodnicy o charakterystycznym kształcie „podwójnego łuku”.
Linia ta zdaje się jak fala przepływać z werwą przez całe
nadwozie, a łącząc się z tyłem samochodu, tworzy bardzo
intrygujący profil, podkreślający w każdym calu dynamiczną i
sportową sylwetkę Infiniti Q50.
– W
Infiniti Q50 widoczny jest bezpośredni wpływ samochodów
koncepcyjnych znanych jako „Tryptyk Infiniti”, zwłaszcza
Essence. Sportowa i mocna sylwetka nowego Q50 w doskonały sposób
łączy zmienione proporcje z większą przestronnością wnętrza
– powiedział Shiro Nakamura, starszy wiceprezes i dyrektor
kreatywny Infiniti.
Charakterystycznymi
elementami stylistyki zewnętrznej Infiniti są grill chłodnicy w
kształcie podwójnego łuku, dynamiczna linia dachu oraz słupek C w
kształcie sierpu księżyca. Przód jest zdecydowanie agresywny
m.in. z uwagi na nowy, przestrzenny, wręcz trójwymiarowy grill
chłodnicy. Zgrabne, a solidne boki nadwozia są zaprojektowane tak,
aby łączyć sportową sylwetkę z silnym, solidnym „kręgosłupem”
i linią dachu, która spływa do łukowych słupków C, podobnych do
tych, które po raz pierwszy pojawiły się w koncepcie Essence.
Charakterystyczne linie boczne płynnie przechodzą w kształt
tylnych lamp zespolonych z diodami LED.
Nowa
stylistyka auta wpłynęła też korzystnie na przepływ powietrza
zarówno nad karoserią, jak i pod podwoziem, dzięki czemu
współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi zaledwie 0,26. Zaletą
Q50 jest również zerowe unoszenie przednie i tylne.
Paleta
lakierów Q50 obejmuje osiem nowych wyjątkowych kolorów.
Więcej
niż osiągi
W
pracach rozwojowych nad Infiniti Q50 nie wchodziły w grę żadne
kompromisy, dzięki czemu zespół projektantów i konstruktorów
mógł poszerzać granice wyznaczone dotychczas przez pojęcie
„sportowy sedan”.
Samochód
oferuje jeden z najszybciej przyspieszających silników hybrydowych
na świecie, który ma być równocześnie jednym z najbardziej
ekonomicznych. Q50 przywozi ze sobą również zaawansowane
technologie z zakresu właściwości jezdnych i bezpieczeństwa,
które widzą, zanim kierowca zdąży zauważyć i reagują, zanim on
zareaguje. W nowym modelu mamy także pierwszą na świecie szybką i
precyzyjną technologię bezpośredniego sterowania adaptacyjnego –
Direct Adaptive Steering
– nie bez dumy powiedział de Nysschen.
W
momencie wprowadzenia na rynek Ameryki Północnej, nabywcy będą
mieli do wyboru dwie zaawansowane jednostki napędowe, dodatkowe
silniki będą zaś wprowadzane na innych rynkach w drugiej połowie
roku. Pierwszą z jednostek dostępnych dla modelu Q50 jest
udoskonalony silnik 3,7 l, wykonany ze stopu aluminium z systemem
DOHC, o mocy znamionowej 328 KM i momencie obrotowym 365 Nm, z
systemem sterowania zmiennymi fazami rozrządu zaworów ssących
(CVTCS − Continuously Variable Valve Timing Control System) oraz
systemem zmiennych faz rozrządu i zmiennego stopnia otwarcia zaworów
VVEL (VVEL ®
− Variable Valve Event and Lift).
Drugi
silnik to jednostka hybrydowa z systemem Infiniti Direct Response
Hybrid
i inteligentnym, podwójnym sprzęgłem. Moc znamionowa silnika V6 to
302 KM, a moment obrotowy 350 Nm. Z kolei parametry silnika
elektrycznego to: moc − 67 KM, moment obrotowy − 270 Nm. Moc
netto systemu hybrydowego wynosi 360 KM.
Oba
oferowane w modelu Q50 silniki są sprzężone z zaawansowaną
siedmiobiegową, automatyczną, sterowaną elektronicznie
przekładnią, z trybem manualnym i − dostępnymi jako opcja −
magnezowymi łopatkami zmiany biegów, montowanymi na kolumnie
kierownicy. W obu wersjach silnikowych Q50 jest dostępny z napędem
na tylne koła lub z inteligentnym systemem napędu na cztery koła.
Przełącznikiem
trybu jazdy, umieszczonym na konsoli centralnej, można błyskawicznie
zmieniać parametry pracy silnika, przekładni, podwozia i układu
kierowniczego, wybierając na przykład tryb sportowy lub
wycieczkowy.
Standardowymi
kołami Q50 są 17-calowe obręcze aluminiowe, a jako opcja dostępne
są również 19-calowe koła sportowe. Pewność hamowania
zapewniają elektrycznie wspomagane hamulce z wentylowanymi tarczami,
układem zapobiegającym blokowaniu się kół podczas hamowania (ABS
− Anti-lock Braking System), elektronicznym rozdziałem siły
hamowania (EBD − Electronic Brake force Distribution) oraz
wspomaganiem hamowania (BA − Brake Assist). Dostępne są również
hamulce sportowe z udoskonalonymi tarczami i przeciwstawnymi
zaciskami hamulcowymi. W modelu zastosowano układ kierowniczy z
inteligentnym wspomaganiem kierownicy, uzależnionym od prędkości
pojazdu.
Nowy
Q50 jest opcjonalnie wyposażony także w technologię bezpośredniego
sterowania adaptacyjnego – Direct Adaptive Steering. Po raz
pierwszy w świecie rozwiązanie tego typu zostało zastosowane w
samochodzie produkowanym seryjnie. System umożliwia szybszą reakcję
kół na ruch kierownicy, ponieważ przekazuje dyspozycje kierowcy na
koła szybciej niż w przypadku układu mechanicznego. Oferuje
jednocześnie cztery różne tryby jazdy – z elastycznymi
ustawieniami stopnia wspomagania kierownicy i przełożenia układu
kierowniczego − wybierane przez kierowcę w zależności od jego
preferencji lub warunków drogowych.
Inną,
równie pionierską, dostępną technologią jest aktywny asystent
toru jazdy (Active Lane Control), który z pomocą kamer ułatwia
utrzymanie pozycji na środku pasa ruchu. Układ ten jest częścią
systemu zapobiegania niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (LDP −
Lane Departure Prevention). System ten idzie o krok dalej w
porównaniu z tradycyjnymi układami, ponieważ nie tylko śledzi
drogę przed pojazdem, ale dokonuje również drobnych korekt skrętu
kierownicy, jeśli są one potrzebne z uwagi na silny boczny wiatr
lub nierówności nawierzchni.
Infiniti,
jako sponsor tytularny i głównym partner technicznym zespołu
Infiniti Red Bull Racing”
w
udoskonaleniu Q50 wykorzystało współpracę z kierowcami
mistrzowskiego zespołu. Istotny wkład w prace rozwojowe nad modelem
mieli bowiem trzykrotny Mistrz Świata Formuły 1 Sebastian Vettel i
jego kolega z zespołu, kierowca testowy i rezerwowy − Sebastien
Buemi. Ponieważ Infiniti chodzi o to, żeby nowy model był
najdynamiczniejszym i najbardziej ekscytującym sedanem na rynku,
Sebastian Vettel sprawdził osiągi i prowadzenie Q50 na torze
testowym Tochigi w Japonii i podzielił się swoimi uwagami z
konstruktorami.
Z
kolei Buemi przetestował model na torze Nurburgring, uchodzącym za
najbardziej wymagający na świecie, gdzie, aby pomóc opracować
podwozie o wyjątkowych parametrach prowadzenia, wyciskał z
prototypów przysłowiowe ostatnie soki.
W
inteligentnym kluczyku do Q50 zapisywane są preferencje dotyczące
ustawienia fotela, ogrzewania i chłodzenia, systemu audio, nawigacji
i systemów łączności dla czterech kierowców. A jest co zapisywać
− tylko w trybie niestandardowym dostępnych jest aż 96 różnych
ustawień opcjonalnych. Zapisanie ustawienia lub jego zmianę ułatwia
innowacyjny, podwójny wyświetlacz z ekranem dotykowym.
Połączenie
nowego luksusu z dopracowanym w detalach wykończeniem
Wnętrze
Infiniti Q50 oferuje bogatą, a wyważoną mieszankę faktur i
kunsztu rzemieślniczego najwyższej klasy, łącząc przy tym
nowoczesny luksus z zaawansowanymi technologiami, przyjaznymi dla
użytkownika. Oprócz
różnych
rodzajów skór, tkanin i metali we wnętrzu w harmonii z innymi
materiałami zastosowane jest nawet szkło.
Panel
sterowania w Q50 jest hołdem złożonym tradycyjnej stylistyce
Infiniti z motywem „podwójnej fali”, ale odświeżonej przez
wprowadzenie nowej, asymetrycznej linii, wiodącej od górnej części
deski rozdzielczej do szerokiej konsoli centralnej.
Przednie
i tylne fotele zyskały nową, ergonomiczną konstrukcję, opracowaną
tak, aby ułatwić rozłożenie nacisku ciała na szerszej
powierzchni oparcia fotela. Dzięki nowej konstrukcji fotela,
Infiniti udało się zmniejszyć moment zginający, tak istotny
czynnik obciążenia kręgosłupa oraz dodatkowo podeprzeć miednicę
i zrównoważyć ciężar klatki piersiowej.
Dzięki
nowej, cieńszej konstrukcji oparcia oraz większemu zakresowi
przesuwania i podnoszenia przednich foteli pasażerowie z tyłu mają
teraz jeszcze więcej miejsca.
Przestrzeń
bagażowa jest tak obszerna, że najprawdopodobniej będzie
największą w tym segmencie. Wersja z 3,7-litrowym silnikiem V6
oferuje 510 litrów, zaś wersja z jednostką hybrydową − 396
litrów.
W
modelu Q50 oferowane jest stylowe wykończenie wnętrza aluminium
„Kacchu”, inspirowane tradycyjnym uzbrojeniem samurajskim oraz
szlachetne wykończenie drewnem klonowym, nawiązujące do
XVI-wiecznej techniki malarskiej Urushi.
Cichą
kabinę Q50 dodatkowo jeszcze wygłusza montowany standardowo system
aktywnej redukcji hałasu, który przez cztery zainstalowane w
drzwiach głośniki redukuje uciążliwy hałas o niskiej
częstotliwości, umożliwiając pasażerom swobodną rozmowę. Dla
modelu dostępny jest wysokiej klasy system nagłośnienia następnej
generacji firmy Bose
® ,
nazwany „Studio na kołach” (Studio on Wheels), z zestawem trzech
głośników zamontowanych w desce rozdzielczej (łącznie, w całej
kabinie jest ich 14) oraz z zaawansowaną technologią kreującą
wrażenia koncertu na żywo − Advanced Staging Technology ® .
Inne
elementy to automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, technologia
Bluetooth ®
do komunikacji z telefonami komórkowymi i korzystania z poleceń
głosowych, kamera
cofania oraz dostępne jako opcje: zaawansowana klimatyzacja (ACCS −
Advanced Climate Control System) z jonizatorem powietrza
Plasmacluster ®
oraz panoramiczna kamera 360°, ułatwiająca parkowanie (AVM −
Around View Monitor) z funkcją wykrywania ruchomych obiektów (MOD −
Moving Object Detection).
Technologie
łączności Infiniti
W
nowym modelu znajdziemy absolutną nowość − system łączności
pokładowej Infiniti InTouch™, który można uznać za rozwiązanie
przyszłości w dziedzinie wewnętrznej łączności w samochodach, a
który w Q50 dostępny jest już dziś. W przeciwieństwie do
konwencjonalnych interfejsów, Infiniti Q50 ma nie jeden, lecz dwa,
bardzo pojemne wyświetlacze z ekranami dotykowymi, które można
obsługiwać z dziecinną łatwością.
Dostosowanie
systemu do wymagań kierowcy jest bajecznie proste. Na górnym
wyświetlaczu prezentowane są informacje i funkcje z tych aplikacji,
z których kierowca korzysta częściej, na przykład z systemu
nawigacji. Inne informacje są prezentowane na wyświetlaczu dolnym.
Oba wyświetlacze mogą też ze sobą współpracować. Na przykład
na górnym ekranie można śledzić mapę, a na dolnym w tym samym
czasie wytyczać punkty docelowe podróży lub odnajdywać
interesujące miejsca. Najważniejsze, standardowe aplikacje będą
wprowadzone do systemu, ale użytkownicy samochodu będą także
mogli sami pobierać, instalować, uaktualniać i synchronizować
przydatne im dodatkowe aplikacje za pomocą swoich smartfonów lub
wejścia USB.
Technologie
wchodzące w skład Tarczy Bezpieczeństwa
O
wiodącej pozycji nowego Infiniti Q50 w segmencie mają decydować
również jego zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Specyfikacja to
długa lista technologii ochrony, które znamy z innych modeli
Infiniti. W modelu Q50 dostępne są m.in.: inteligentny tempomat
(ICC − Intelligent Cruise Control) z pełnym zakresem prędkości;
system ostrzegania przewidujący kolizję z przodu − Predictive
Forward Collision Warning (pierwszy tego typu system w świecie);
system hamowania awaryjnego z wyprzedzeniem − Forward Emergency
Braking; wspomaganie kontroli dystansu (DCA − Distance Control
Assist) oraz system zapobiegania kolizjom z tyłu (BCI − Back-up
Collision Intervention).
Już
wkrótce
Nowy
Infiniti Q50 na rok 2014 będzie początkowo oferowany w USA i
Kanadzie − począwszy od lata 2013 r. Zaraz potem Q50 będzie
stopniowo wchodził
n a
inne rynki, zaś gama jego silników będzie rozszerzana o dodatkowe
jednostki napędowe, zgodnie z zapotrzebowaniem danego rynku.
–
Nowy
Infiniti Q50 zdecydowanie zmienia reguły gry w segmencie sportowych
sedanów − powiedział de Nysschen. − Swoimi osiągami,
stylistyką i najnowocześniejszymi technologiami wyłamuje się
wszelkim konwencjom − tak, jak to czyni marka Infiniti.
Źródło: Infiniti Polska
|
2013-01-23
0